burn-out

Burn-out? Leer luisteren naar je gevoel

Werkdruk en life-events

Veel cliënten in mijn praktijk hebben burn-out klachten. Zij weten dit goed en ook waar het vandaan komt. Vaak is het een combinatie van een hoge werkdruk en meerdere ingrijpende gebeurtenissen (life-events) dicht op elkaar. Is het dan gek dat het dan even teveel wordt? Nee, want het stress systeem is dan overbelast. Dat je heel moe en somber wordt zijn lichamelijke en mentale tekens dat je teveel doet en dat je rust moet nemen.

Waardoor het komt dat veel mensen die niet (willen) zien of voelen? Ik denk dat dat komt door onze prestatiemaatschappij en de hoge verwachtingen en eisen die wij aan ons zelf stellen. Je gevoel en behoeftes heb je aan de kant leren zetten en niet meer serieus leren nemen. Dat heeft je vaak ook ergens gebracht, maar op een gegeven moment in je leven wordt het bij veel mensen te veel. Vaak als er onverwachte gebeurtenissen zich voordoen en het er allemaal misschien niet zo uitziet als gepland.

 

Grenzen stellen

Naar mijn mening is  het belangrijk bij het voorkomen en ook het omgaan met een burn-out is het leren aanvoelen en aangeven van je grenzen. Iets dat heel veel mensen moeilijk vinden. Het lastige is dat die tekenen wanneer het teveel is, en je je grens bereikt, bij iedereen anders is. De één ervaart moeheid en weet dat dit betekend dat het teveel is. De ander druk op zijn hoofd of onophoudelijk piekeren. Het ontdekken van de lichtste signalen van dat iets teveel wordt en het hiernaar luisteren en handelen, dat is heel belangrijk. Je grenzen aanvoelen en aangeven.

Hoe dan?

Het lijkt in theorie misschien eenvoudig, maar is voor velen een hele moeilijke klus. Het vraagt vaak voor een hele omkering. Van kritisch, perfectionistisch, jezelf wegcijferen of altijd voor een ander klaarstaan en geen nee willen zeggen, naar; eerlijk tegen jezelf zijn, opkomen voor je behoeftes en ja zeggen tegen jezelf.

Mijn eerste tips voor iemand die met stress- of burn-out klachten loopt. Ga eens na wat voor signalen jij kan herkennen als je teveel hebt gedaan? Houdt deze eens bij in een schriftje. Probeer eens op dagen waarvan je weet dat ze pittig of erg druk voor je zijn eens om het uur bij jezelf na te gaan, hoe voel ik mij nu. En probeer als je merkt, dit is een signaal dat het teveel wordt, een rustpauze in te lassen of stop met de activiteit. Want zorgen voor rust en ontspanning, vooral op het juiste moment, is één van de belangrijkste middelen tegen stress.

Categorieën: Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *